Efektywny CPM (eCPM) to wartość referencyjna, która pozwala porównać przychody (w przypadku witryny internetowej) lub koszty (w przypadku reklamodawcy) internetowej kampanii reklamowej, niezależnie od modelu rozliczeń i płatności, z którym pracujesz.
Koszt kliknięcia (CPC) to najbardziej znany model płatności za reklamy online, ponieważ reklamy tekstowe (nazywane też reklamami kontekstowymi) zwykle obsługiwane przez wyszukiwarki jak np. Google AdSense są rozliczane właśnie w tym modelu.
Reklamodawca płaci za każdym razem, gdy użytkownik kliknie reklamę. Istnieją inne modele rozliczeń kampanii efektywnościowych w Performance marketingu, takie jak koszt tysiąca wyświetleń (CPM) lub koszt za akcję (CPA). Więcej o modelach rozliczeń pisałem we wcześniejszym wpisie.
Jak już wspominałem eCPM pozwala skutecznie porównać efektywność kampanii niezależnie od jej modelu rozliczeń, a więc można go wykorzystać nie tylko do symulacji zarobków, ale też wyboru rozliczeń własnych kampanii w obrębie swojej witryny internetowej.
eCPM pomaga wybrać najlepszy model rozliczeń kampanii dla strony internetowej
Przejdźmy teraz do strony internetowej, która jednocześnie prowadzi kilka kampanii z różnymi modelami płatności. Potrzebujesz sposobu, aby porównać przychody generowane z każdej kampanii i dowiedzieć się, która jest najbardziej opłacalna. Tutaj właśnie pomoże eCPM. Oczywiście istnieją narzędzia, które to obliczają efektywny cpm automatycznie, jednak warto wiedzieć jak one dokonują tych obliczeń i nie wydawać pieniędzy na nie, jeżeli można to sobie samodzielnie łatwo policzyć.
Jak obliczyć eCPM (efektywny CPM)? + przykład
Oto trzy przykładowe kampanie – z pomocą efektywnego cpm określimy, która jest najbardziej opłacalna:
- Kampania A: CPM (1000 wyświetleń) 1zł z 400 000 wyświetleń.
- Kampania B: 0,50zł CPC z 100 000 wyświetleń i 300 kliknięć.
- Kampania C: CPA (wykonanie akcji) 10zł z 200 000 wyświetleń i doprowadzenie do 10 sprzedaży..
Możemy obliczyć efektywny CPM każdej kampanii:
- Kampania A: w przypadku kampanii CPM jest to łatwe, eCPM jest samym CPM. W takim przypadku eCPM 1 zł
- Kampania B: eCPM = (300 × 0,5) / 100 000 x 1000, tj. eCPM 1,5 zł
- Kampania C: eCPM = (10 × 10) / 200 000 x 1000, tj. eCPM 0,5 zł
Wydaje się, że najbardziej dochodową kampanią jest kampania CPC. Za każde 1000 wyświetleń zarabiasz więcej, niż w innych prowadzonych kampaniach.
Wzięliśmy przykład strony internetowej, która dąży do optymalizacji dochodów, ale działa tak samo dla reklamodawcy, który chce poznać koszt Twojej kampanii. Warto tutaj pamiętać, że eCPM jest bardzo istotny w ustaleniu stawek, aby nie dać się „nabrać” na niekorzystne dla Nas warunki.
Na przykład: otrzymujesz propozycję współpracy „Proponuję kampanię CPA – 3 zł za sprzedaż, wiem, że nie płacę dużo, ale strona docelowa bardzo dobrze się konwertuje i daje eCPM w wysokości 2 zł”
Oznaczałoby to sprzedaż co 1500 wyświetleń, a naprawdę z niewieloma wyjątkami jest to mało prawdopodobne.
Skoro teraz już wiesz, czym jest efektywny CPM możesz śmiało udoskonalić swoje techniki negocjacyjne i sprawdzić swoje kampanie reklamowe. Jeżeli jesteś właścicielem strony internetowej i wskaźnik ten jest na wysokim poziomie – koniecznie podaj go reklamodawcom – być może będzie to dla nich dodatkowy atut Twojej oferty.
2 komentarze do wpisu “Czym jest eCPM (efektywny CPM)? – Definicja i objaśnienie”
Janusz Kamiński
Dzięki za przykłady. Jest to bardzo przydatne. :)
Bitec
zgadzam się, fajnie objaśnione ECPM :)